Správně pojmenovaný produkt - lepší prodejní výsledky.

Zdenka pro vás připravila zajímavý článek o správném pojmenování produktů. Ukázalo se, že téma je pro mnohé z vás zajímavé, rozproudilo diskusi, ve které jsem slíbila, že se pokusím tématem probrat ještě podrobněji. Vzhůru do toho.

  • 11. 1. 2016 napsal admin radka
  • pro prodejce
  • 2164x
  • 6  (+6 / -0)

Dobré by bylo začít pár pojmy, které se někdy pletou.

Fultextové vyhledávání na webu

Jde o vyhledávání přímo na Simiře. Někdo už Simiru zná, má rád ručně vyráběné zboží a shání něco konkrétního, nevyužije tedy vyhledávání po kategoriích nebo třeba funkcí chytrého filtru, ale využije fulltextové vyhledávání. To je vyhledávání, které se snaží na zadaný dotaz najít, co nejvíc relevantní zboží.

U toho se prohledávají nejen názvy zboží, ale také štítky (zadáváte jako klíčová slova při vkládání produktu) a popis a dále se relevance posuzuje také vzhledem ke kategorii, do které je produkt zařazen. Nejvyšší priorita je nastavena na název.

Štítky, nebo chcete-li tagy, jsou tedy v zásadě formou navigace, kdy se dá jednoduše vyfiltrovat obsah vázaný k určitému slovu. 

Vyhledávání ve vyhledávačích

Budeme se bavit o dvou zcela hlavních vyhledávačích. Světová jednička google a ryze český vyhledávač, jediný, který dokáže na lokální úrovni googlu konkurovat. Google a seznam se podle marketérů přetahují o cca 50 % hranici vyhledávání, s čímž koresponduje i naše návštěvnost, kdy 26 % všech návštěv našeho webu přichází přes vyhledávač seznam a 24 % všech návštěv našeho webu přes vyhledávač google. Zajímavé je, že Ti co přicházejí z googlu nakupují více :).

V těchto vyhledávačích panuje pochopitelně obrovská konkurence a proto je na některá klíčová slova snazší e dostat do popředí vyhledávání než na jiná. Optimalizace stránek pro jeden prohlížeč, nemusí fungovat pro druhý, protože zkrátka používají odlišný algoritmus. Snahou je dostat k zákazníkovi co nejrelevantnější produkt.  Proto se také algoritmus vyhledávání aktualizuje a mění, což ve finále může výsledky značně zahýbat (zejména na Seznamu v loňském roce).

Způsoby, jak se v kterém vyhledávači dostat dopředu, jak web optimalizovat, se zabývá celé odvětví. Neumíte si představit, kolik SEO mágů nás za dobu působení Simiry oslovilo, bohužel se dost často ukázalo, že tomu celému rozumí, ještě méně než jsme se za dobu, co Simiru máme, stačily naučit samy.

Představme si to takto: každou jednotlivou stránku webu prohledává v určitých intervalech robot a hodnotí její relevanci k určitému vyhledávacímu dotazu. Nadpisy jakékoliv úrovně jsou pro něho důležité, mají vyšší relevanci.

Proto je tak důležité mít produkt správně pojmenovaný.

Výhodou mnoha našich produktů je právě ta jedinečnost  Simira je rájem pro lidi, co přesně vědí, co hledají, ale to, co potřebují, se prostě sériově nevyrábí.  To je i potenciál mnoha výrobků, které mají tak nízkou konkurenci vyhledávání, že by je kolikrát stačilo správně pojmenovat a popsat a zákazník by je prostě našel. A našel by právě to vaše zboží. Ukážeme si to na příkladech.

Co se stane, když zadám do seznamu „háčkované prasátko“? Nedivte se, pokud se vám zobrazí něco jiného, vyhledavače vyhledávaný obsah personalizují a opravdu se všem zobrazí něco jiného. 

Můj výsledek vyhledávání na seznamu:

Můj výsledek vyhledávání v googlu:

Stejně snadno, jako najde vyhledávač háčkované prasátko, by mohl najít všechny háčkované ovečky, medvídky, žirafy, myšky a panenky. Pokud by byly pojmenovány například takto:

Háčkovaná žirafa Žofie

Háčkovaná ovečka růžová

Háčkovaná kočička šedivá 

Na druhou stranu najde tento roztomilý kousek? Bohužel těžko. Jakkoliv chápu ten příběh a chválím nápad. Určitě ho použijte, pro prodej to vůbec není špatné, ale použijte ho v popisu - do názvu prostě patří Háčkovaný pirát + specifický doplněk. 

Proč po vás chceme, aby byl název unikátní, i když je nám jasné, že dodržet výše uvedená pravidla pro pojmenování výrobků, být zároveň originální, vejít se do limitu 35 znaků (absolutní maximum z hlediska grafiky) a zároveň být unikátní, je někdy skoro nemožné? Je to proto, že robot, který stránky prohledává, ignoruje duplicitní texty. Je to obrana proti nekorektním SEO taktikám, kdy se zejména v minulosti weby pumpovaly klíčovými slovy v naději na lepší výsledky vyhledávání. 

Zkuste se vcítit do svého potenciálního zákazníka a přemýšlejte, jak byste hledali své zboží vy. Máte to? Překročte svůj stín a zkuste si ten výraz dát do google nebo do seznamu. Podívejte se na podobná klíčová slova, která, jak seznam, tak google uvádějí na konci stránky jako „související dotazy“.

Můžete pak zkusit třeba jedny rukavice pojmenovat „rukavice bez prstů“. Tento výraz na seznamu vyhledává 58 lidí průměrně za měsíc, nejvíc je to právě v lednu, kdy je to 137 lidí. Výraz „pletené rukavice bez prstů“ vyhledává dalších 68 lidí v lednu, naproti tomu „bezprstové rukavice“ jen 36 lidí.

Obdobně třeba na googlu – slovo opasek vyhledá 320 lidí za měsíc, pásek také 320, kožený pásek 390 a kožený opasek 140. Pokud vyrábím kožené opasky, rozhodně se vyplatí zboží pojmenovat např.:

Kožený pásek tenký s lístky

Kožený pásek s monogramem

Kožený pásek s černými čtverci

Neříkám vám, že, když budete mít svůj produkt pojmenovaný podle všech pravidel, která jsme si nastínili,  že v tom okamžení začnete prodávat jako o život. Berte to jako další kapičku, která se všemi ostatními jako je kvalitní produkt, perfektní fotografie (ideálně více fotografií) a přesný popis (nezapomínejte na rozměry) vytvoří tu správnou prodejní louži

Upozornění: Autorka není odborníkem na SEO problematiku, proto případné nepřesnosti v terminologii či snad nepřesném popisu toho, jak co funguje, čtenář laskavě promine a pokud ví víc a přesněji, jistě rád doplní. 

Přidej se
k Simiře na

  • Google plus
  • Facebook

Jejda! Nejdřív se musíte přihlásit.